پخش زنده
امروز: -
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان: فعالیت ۱۲ هزار راننده و وجود ۹ هزار ناوگان، سرمایه بزرگی برای استان یزد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمد رستگاری در برنامه گفتمان شبکه یزد گفت: استان یزد بدون داشتن پایانههای مرزی، پالایشگاه و محصولات عمده کشاورزی، در زمینه حمل و نقل رتبه پنجم کشور را دارد که نشان دهنده قوی و کارا بودن بدنه حمل و نقل استان است.
وی تحت پوشش بودن ۱۲ هزار راننده و وجود ۹ هزار ناوگان را سرمایه بزرگی برای استان توصیف کرد و افزود: سالانه ۳۴ تا ۳۵ میلیون تن حمل کالا در استان داریم که به اقتصاد حمل و نقل کمک میکند و ۲۲ تشکل صنفی که در بخش مسافر و کالا این حوزه را مدیریت میکنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای از سنگ آهن، خاک صنعتی، کاشی و سرامیک و آهن آلات به عنوان بار عمده استان در حوزه حمل و نقل یاد کرد و اظهار داشت: حمل کالا در استان در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش تناژ حمل داریم که این نوید جهش در حوزه حمل و نقل را میدهد.
وی استان یزد را دو کریدور اصلی کشور یعنی شمال به جنوب و غرب به شرق خواند و تصریح کرد: تمرکز اداره راهداری بر محورهای شریانی و کریدور تهران – بندرعباس و شرق به غرب کشور بوده و در سال جاری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر از شبکه راهها و راههای آسفالت که تقریبا کل شبکه راههای آسفالت استان به شمار میآید را تحت پایش و نظارت قرار گرفته است.
رستگاری از روکش آسفالت ۲۰۰ کیلومتر در ۹ ماه سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد و سال جاری هزار میلیارد تومان قرارداد در زمینه آسفالتهای حفاظتی داشتیم که یک جهش جدی محسوب میشود و استان در حوزه نگهداری شبکه جادهای به یک کارگاه بزرگ راهداری مبدل شده است.
وی وضعیت کیفی راههای استان را نسبت به استانهای همجوار مطلوب عنوان کرد و افزود: شبکه راهها به سه دسته سبز، زرد و قرمز تقسیم کرده ایم که سبز در وضعیت مطلوبی است. قسمتهای زرد رنگ به نگهداری نیاز دارند و قسمت قرمز هم بحرانی است که نارضاتی عمومی را به همراه دارد و باید این قسمتها را از رنگ قرمز خارج کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ادامه داد: حداکثر ۳۰۰ کیلومتر از پنج هزار کیلومتر شبکه جادهای استان به بهسازی نیاز دارد در حال اصلاح یا اقدامات موقت هستیم تا شرایط از مرحله نارضایتی عمومی خارج شود.
وی استان را عاری از نقطه پرتصادف خواند و تأکید کرد: عمده فوتیها ناشی از خطای انسانی و عدم یا کاهش هوشیاری راننده است که برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تفاوت رانندگی در شبکه جادهای با شهری به کمک دستگاههایی مثل صداوسیما نیاز است.
رستگاری ۶۰ درصد از تلفات جادهای را ناشی از خواب آلودگی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۹ نفر در محور خضرآباد جان خود را به دلیل ناتوانی در کنترل، انحراف به چپ و واژگونی از دست دادند.